Share The Struggle

mei 4, 2008

Kijk hoe vrij we zijn,
we leven als gedetineerden.
Niet vingerwijzend of belerend.
Live your life to the fullest,
pluk de dag op elk moment.
Neem het heft in handen omdat je jezelf kent.

Vrijheid

Soms komt mijn pessimisme bovendrijven als ik sprekers hoor die het over de oorlog hebben en zeggen: ”Dit nooit meer!”
Ik denk dan kijk eens om je heen. Beperking van vrijheid en oorlogen zijn aan de orde van de dag. 
In fysieke vorm zoals we  bijna dagelijks op het nieuws kunnen zien ver bij ons vandaan 
en op geestelijk niveau, iets wat veel dichterbij komt.
Ik merk dat mijn ogen gewend beginnen te raken aan al het geweld, helaas. Langzaam sluipt er een bepaald soort onverschilligheid bij mij naar binnen, of is het een vorm van naïviteit?

Elke tijd kent zijn eigen strijd. De strijd die onze voorouders hebben gestreden hoeven wij in zekere zin niet meer te strijden. Waar onze (voor)ouders zich nog druk moesten maken om de voorziening van de primaire behoeften, kennen de meesten van ons hier geen echte honger meer.
Daardoor kunnen we veel meer met onze geestelijke ontwikkeling bezig zijn dan voorheen, meer over onszelf te weten te komen op menselijk en geestelijk level.
Dat brengt nieuwe angsten met zich mee. Naar mijn idee zorgen die angsten ervoor dat we blijven ronddwalen in dezelfde ideeën, overtuigingen en systemen. 
En dat is geen vrijheid.

Toch vier ik op 5 mei vrijheid. Niet omdat die dag in het leven is geroepen om er even bij stil te staan, maar omdat ik dat de andere 364 dagen van het jaar ook doe.
Pessimisme in de ijskast.
Ik ervaar mijn vrijheid in momenten, simpele geluksmomenten die ervoor zorgen dat ik me niet kleiner dan de wereld hoef te voelen. 

Ik wens iedereen een goede bevrijdingsdag toe!
Mij zie je optreden op Bevrijdingsfestival Utrecht en Zwolle met een Share The Struggle t-shirt aan, gemaakt door de Keniaanse rapper Projekt. Wil je meehelpen aan de opbouw van Kenya dan kan je zo’n t-shirt bestellen op Freshcotton.com of ga naar de website van Stichting Uptoyoutoo.

Gr.,

Typhoon 

 

 

 

Eén reactie to “Share The Struggle”

  1. Ty, ik heb genoten van me hoogstwaaarschijnlijke nieuwe chickie bij het optreden van perquisite&petephilly
    gechilled op de meest vrije manier van chillen
    maar bij het woord vrijheid valt het woord stilte
    het woord valt en de stilte is er ook
    net als het geroesemoes dat is de sfeer die ik rook
    bij gigs van jouw,persoonlijk bijna bloot zo goed als naakt
    iedereen relaxt,terwijl de bass door de boxen kraakt
    vrijheid,belangrijk als poepen
    als je het niet doet ga je dwars door je hoeven
    vrijheid, belangrijk als… b0! enzo(bram513@gmail.com
    )

Geef een reactie

